tisdag, juli 21, 2009

Träning och tricks

Igår eftermiddag gick jag och Lyle en timmes promenad i skogen. På vägen hem hade jag planerat att träna lite grann, men då jag gick förbi en tom och lite undangömd lekpark kom jag på en annan idé: jag skulle lära Lyle att gunga. Det var inte svårt att få honom att hoppa upp på gungan med frambenen och ganska snart fick jag honom att hoppa upp även med bakbenen. Första gången höll jag i gungan i kedjorna så att den inte skulle röra så mycket på sig så att han skulle bli rädd. Men han är inte särskilt rädd av sig. En gång lyckades han ramla ner genom hålet i mitten av däcket men det avskräckte honom inte från att hoppa upp igen.

Igår kväll när jag cyklade till jobbet stannade jag till på en grusplan vid Morö Backe-skolan och tränade lite grann. Först la jag en platsliggning i 6 minuter. Han låg väldigt bra, speciellt med tanke på att regnet öste ner. Sedan tränade jag också lite fritt följ, sittande och fjärrdirigering. I fria följet fokuserade jag på att han ska hålla kontakt och position även på långa sträckor rakt fram och det gick riktigt bra. På sistone har Lyle haft lite svårt att sitta kvar när jag lämnar honom eftersom han förväntar sig en inkallning, så det behöver vi träna lite extra på. I fjärren håller vi på med snabba lägganden och det börjar se bra ut.

När jag jobbar på nätterna brukar Lyle bara sova och det gjorde han även i natt. Men min kollega som hade sovande natt hade en bil med en MC stående utanför huset och hon hade bett mig att titta till den då och då så att den inte skulle bli stulen. Så några gånger under natten försökte jag skicka ut Lyle för att kissa. Första gången stack han bara ut huvudet och tittade på regnet som föll innan han gick och la sig igen. Andra gången gick han ut, men vände direkt. Tredje gången tittade han ut och vände in igen och fjärde gången brydde han sig inte ens om att komma till dörren. Lilla latmasken Lyle!

Idag har vi haft lite av en vilodag. I och för sig cyklade vi ju hem från jobbet, men eftersom vädret verkligen inbjöd till en dag inomhus gick vi bara en kort promenad när jag vaknade. Annars har vi mest legat i soffan, men jag har också tränat lite tricks med Lyle. Myrrha var ju värsta cirkushunden, så det kändes som att det var dags att lära Lyle några fler tricks än give me five, ont i tassen, snurra och spela död. Jag bestämde mig för att börja lära honom fingrarna, mest för att det är ett projekt som kommer att ta lite tid. Än så länge har vi bara kommit så långt att han duttar med nosen på mitt lillfinger (jag bestämde mig för att inte börja med tummen, utan spara det lättaste till sist).

Det är riktigt kul att träna tricks med honom eftersom han är så lättlärd. Ibland tycker jag nästan att han är för lättlärd, som t ex när han springer mot dörren bara för att jag viker ihop datorn eller förväntansfullt hoppar ner från soffan när jag trycker äpple Q på tangentbordet. Kanske betyder det också att jag är lite förutsägbar. Nu ska jag i alla fall trycka äpple Q och slå ihop datorn för att gå en kvällspromenad med Lyle...

Inga kommentarer: