lördag, december 17, 2011

17 december- Det här upprör mig

Det är mycket som upprör mig, men det som upprör mig mest kan sammanfattas som allt som är elakhet mot dem som är svaga och/eller inte kan försvara sig. Exempel på sådant som upprör mig är barn- och djurmisshandel, sexuellt utnyttjande av barn och djur (det faktum att det senare inte ens varit ett brott fram tills nyligen upprör mig också!) och kvinnomisshandel. 

När jag läste en kurs i juridik läste jag en bok där man samlat alla domar för djurplågeri de senaste åren (boken var dock inte helt ny) och det var fruktansvärd läsning. Jag grät hela tiden medan jag läste och jag var så upprörd över mänskligheten. Jag minns ett fall där en man misshandlade en liten valp till döds för att den kissade inne och man fann blodfläckar till och med i taket!

Idag såg jag en bild på Facebook på en hund som fått nosen bortsprängd på grund av att några barn stoppat in en smällare i munnen på den. För ett tag sedan såg jag en annan bild på Facebook (eller om det bara var en text?) och texten berättade att en liten flicka sagt till sin mamma att hon ritat på lakanen. Mamman blev så arg att hon slog ihjäl flickan. Det flickan skrivit på lakanet var "I love you Mommy".

Detta är några exempel på sånt som gör mig upprörd och jag hoppas att jag även lyckats göra någon annan upprörd. Fast tyvärr tror jag inte att sådana här historier har någon verkan på de människor som kan göra på det här viset, eftersom de saknar empati. Och det är nog just det att man inte kan påverka sådana människor som gör mig mer upprörd än t ex fördomar mot invandrare och homosexuella (vilket är en annan sak som upprör mig), men där känner jag att jag som lärare kan göra i alla fall lite grann för att påverka människors attityder och värderingar.

Inga kommentarer: