lördag, december 31, 2011

Gott Nytt År

Gott Nytt År önskar Chansa med matte

Så var det dags att avsluta ett år och börja ett nytt. Jag kommer att börja det nya året med att vara vaken hela natten- på jobbet. Det är dock självvalt eftersom jag bytt med en kollega då jag ändå inte hade några andra planer. Nu har jag precis ätit en god middag bestående av marinerad kalkonbröstfilé, ris, stekt zucchini och purjolök samt en kall sås på turkisk yoghurt, finhackad chili, vitlök och honung innan jag ska göra mig klar för jobbet.


Här har det smällt ganska ordentligt hela veckan och Chansa bryr sig så lite att jag ibland undrar om hon är döv :-) Men hon fick ändå åka till mamma i Lappvattnet, där det är lite lugnare med smällandet, igår kväll. När jag inte själv kan vara med henne och övervaka saker och ting är det det klart bästa alternativet.

I veckan har jag jobbat en del och i början av veckan var det så halt att det inte blev så långa promenader. I måndags gick vi en timmes promenad och trots att jag hade Chansa lös nästan hela promenaden (hon är inte så bra på att gå i koppel, så jag ville inte riskera att hon skulle dra omkull mig) var jag helt slut och hade träningsvärk i ett par dagar efteråt. Men sedan kom det lite snö och då har det varit betydligt lättare att promenera.

Såhär vid nyår brukar man ju se tillbaka på året som gått och göra planer för det nya. De mål jag satt upp för året har jag inte riktigt uppnått. Jag hade som mål att tävla elit med Lyle, men eftersom han inte var frisk så blev det inget tävlande och sedan fick jag ju ta bort honom i somras. Jag hade också som mål att tävla appellen med Chansa. Det har jag ju i och för sig gjort, men mitt mål var att bli uppflyttad ur appellen.

Så mina tävlingsmål har jag inte uppnått, men jag hade också som mål att gå en sökkurs på Tåmelägret med Chansa och det har vi gjort. Ett annat mål var att bakdöma de tävlingar som behövdes och klara det praktiska domarprovet och det har jag ju gjort. Så jag är trots allt ganska nöjd med året (även om det var väldigt tråkigt att förlora Lyle).

Andra roliga saker jag gjort under året har varit att åka till Ammarnäs, jag har varit på flera roliga fester under sommaren, t ex stadsfesten och Lanternan, att jag började jobba på Medlefors några timmar i veckan och så förstås Londonresan med syrran, Johanna och Jenny.

Målen för 2012 är att börja tävla med Chansa. Främst vill jag bli uppflyttad ur appellen, men det skulle inte heller vara så dumt att bli uppflyttad till högre, gärna i både spår och sök, under året. Egentligen hade jag inte tänkt tävla lydnad med Chansa, men eftersom jag nu är lydnadsdomare så är det nog bra att även tävla i lydnad så jag ska försöka att få förstapris i åtminstone lydnadsklass I och II under året.

Sedan så planerar jag att åka på kennellägret i år, eftersom jag missade det p g a jobb både i somras och sommaren före. Och självklart så blir det Tåmelägret för mig och Chansa i år också. Dock vet jag inte än om det blir spår eller sök för vår del- det beror lite på vilka instruktörer som kommer. Jag ska lämna in ledighetsansökan för både Tåme och kennelläger så snart som möjligt för att inte missa det. Med all sannolikhet kommer jag också att döma på någon lydnadstävling och jag ska nog också hålla en tävlingslydnadskurs under året. Tanken är också att jag ska göra MT med Chansa till hösten.

Inga kommentarer: