onsdag, december 21, 2011

Julfest, julhandel, julgran och julklapp

Igår var det julavslutning och julfest på Medlefors. Efter förmiddagens julavslutning med bl a ringdans genom hela skolan, serverades det julbord, som självklart var fantastiskt gott. När jag kom hem var jag så mätt att jag var tvungen att vila en liten stund innan jag gav mig ut på långpromenad med Chansa och därför hann det börja skymma just när vi kom ut och innan vi var hemma var det helt mörkt.

Vi tog en promenad till skogen, promenerade lite på en legda där det fanns en upptrampad stig och sedan promenerade vi hem igen en annan väg. Chansa var lös nästan hela tiden och hon uppförde sig verkligen otroligt bra. Vi har skvallertränat en del på sistone och folk och cyklister skvallrar hon klockrent på, men igår kom det en moped och det hände en gång i somras att hon drog efter en moped (tror att det beror på att hon fått springa efter skoter på vintern) och jag hann inte koppla henne. Men hon ägnade inte mopeden en blick utan var helt fokuserad på mig. Vi mötte också två hundar som hon också ignorerade, till förmån för de snöklumpar som jag kastade till henne.

Vi var ute 1,5 timme och sedan var det dags att göra sig klar för julfesten. Vi lärare träffades först en liten stund och sedan blev det tacopaj till middag innan det var dags för elevernas julspex. Sedan blev det en liten tävling i norsk karaoke och därefter dans. Jag tyckte inte att discjockeyn spelade speciellt bra musik (samma DJ som på Tåmelägret, fast där spelade han mycket bättre musik), men jag dansade en hel del ändå.

Idag har jag varit ledig och efter en lång sovmorgon cyklade jag in till stan för att julhandla med syrran (och på eftermiddagen även mamma och Adam). Så nu är jag i alla fall nästan färdig med alla julklappar; det fattas bara ett par stycken. Jag passade också på att köpa en julklapp till Chansa, en Biabädd, som hon fick redan idag.

 Chansa blev glad för sin julklapp.

 Såhär kan man ju också ligga.

Mamma levererade också min julgran, som jag har ägnat kvällen åt att klä. Den var lite gles i toppen och på ena sidan och nästan lite för tät på ett ställe, men det är långt ifrån den fulaste gran jag haft. Med lite ljus, bollar och glitter blev den riktigt fin. Jag har inte haft någon gran sedan jag flyttade hit och det innebär att jag inte haft någon gran sedan jag skaffade Chansa (p g a att jag inte haft tillgång till gran- det ska vara en äkta eller ingen alls!). Hon har förstås sett julgranar förr, men hon var mycket nyfiken och och påminde en hel del om Pluto i Kalle Anka på julafton.

 Julgranen.

 Julgransboll

Chansa funderar över varför man ska hänga upp bollar i en gran.

Men det var till min förvåning inte bollarna, utan glittret hon var mest intresserad av. Glittret försökte hon äta upp, vilket jag dock satte stopp för.

Inga kommentarer: