söndag, december 25, 2011

Julen

Så var ännu en jul över. Jag är nu hemma igen eftersom jag ska jobba i morgon, men det har varit en trevlig jul. Kvällen före julafton, när jag och syrran var färdiga med förberedelserna med maten och slagit in de sista julklapparna, kom Åman och Camilla förbi och drack lite glögg (bland annat) och spelade spel, medan Hugo, Frans, Malvina och Edvin klädde julgranen.

I går morse vaknade Chansa redan vid nio och lyckades smita ut ur Hugos rum där vi sov och väcka upp Hugo och Frans. Jag förstår inte varför hon plötsligt blev så morgonpigg; hon brukar lätt sova lika länge som jag och kan till och med vara motvillig att stiga upp fast klockan är halv elva- elva.

Men det var inte så dumt att komma upp i tid ändå, eftersom jag då hann med att gå en promenad
med Chansa efter frukost och lite städning. Strax före Kalle Anka kom mamma, Ove och Adam och de hade tagit med sig Chansas Biabädd (som jag förstås inte kunde ta med på bussen. Jag tror att hon tyckte det var rätt skönt att få den att ligga i, för hon låg i alla fall där hela tiden medan vi såg på Kalle.

I år hade jag bestämt mig för att Chansa var mogen nog att vara med och träffa tomten. Första julen jag hade henne var hon ju bara 8 veckor och då fick hon sitta i mitt knä under julklappsutdelningen, men förra året fick hon inte vara med. Jag misstänker att hon då hade skällt en massa och varit allmänt stökig (och det är stökigt nog med ungarna), men i år tyckte jag att hon lugnat ner sig och mognat så mycket att hon borde klara av det. Dessutom visste jag att tomten har en rottweiler, en gråhund och en luzernstövare hemma, så det var inte troligt att han skulle bli rädd om hon skulle skälla.

Skällde gjorde hon förstås, för det brukar hon göra när någon kommer, men hon skällde nog lite extra för att det var en underlig figur som kom in. Men när hon fått gå fram och nosa så konstaterade hon snabbt att det bara var en människa och brydde sig inte om att han såg lite skum ut. Efter julklappsutdelningen blev det mat och sedan spelade vi spel resten av kvällen.

Ecco och Chansa ligger snällt i varsin Biabädd.

Chansa hälsar på tomten.

Frans tackar tomten för sina julklappar.

Chansa öppnar ett av sina paket, som visade sig innehålla ett märgben.

Hennes andra paket innehöll en kamprulle, som hon blev väldigt glad för.


I morse var Chansa betydligt mindre morgonpigg. Hon vaknade när mamma steg upp, men la sig nästan direkt igen i sin Biabädd. Ett par gånger hörde jag att Ecco stod utanför dörren och nosade och gnällde, men inte ens det fick henne att kliva ur bädden.

Mitt på dagen gick jag en liten promenad med Chansa och Ecco och sedan kom Erik och Lina. Då blev det ännu mera mat och när också pappa och Maj kommit blev det ännu en julklappsutdelning. 

 Ecco på förmiddagspromenaden.

 Ibland undrar man vad hon sysslar med... (svar: hon tyckte att just detta ställe verkade lämpligt att rulla sig på).

 Ecco jagar upp sig lite när jag kastade kongen till dem. 

Jag fotade en del när barnen hade sin julklappsutdelning, men när jag skulle fota Liam när han klappade och kramade Chansa strax efter kunde jag inte fälla upp blixten, men kameran använde sig ändå av blixten, så det började lukta bränt av kameran. Jag hoppas verkligen att det är något som går att fixa, för utan kamera kan jag inte vara. 

Jag och Chansa åkte med mamma och Ove hem och nu ska vi ha en lugn och skön kväll. Chansa sover redan djupt. Chansa har uppfört sig riktigt bra hela helgen, men idag skrämde hon först Edvin och sedan Liam. Hon klarar att ligga lugnt på sin plats när barnen går förbi och till och med när de springer förbi, men när de springer mot henne blir hon lite för intensiv och rusar upp, speciellt om de har någon rolig leksak i handen. Liam kom dock snabbt över att han blivit skrämd och ville gärna klappa och kramas med Chansa.

Liam var så söt när han skulle kramas med Chansa, men eftersom kameran gått sönder blev det bara den här dåliga bilden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad härligt ni verkar ha haft det. :-) Jag tog bilder den 22:a och den 23:e men glömde HELT bort kameran på julafton. AMATÖR!
Uzie blir också trött när barnen håller igång, hon vägrade röra sig ur sängen innan jag gick upp på morgnarna.
Kram på er och god fortsättning.