tisdag, december 06, 2011

6 december-Ett ögonblick

Ett ögonblick från den här dagen- min tokiga lilla malle är en riktigt kramgo hund. Och nu när hon löper är hon ännu värre än vanligt, helst skulle hon nog vilja sitta i knät och gosa hela tiden.

Annars får ordet ögonblick mig att tänka på när jag för länge sedan, precis efter att jag gått ut gymnasiet, hade någon sorts arbetsmarknadsåtgärd på en skola och skulle hjälpa en tjej från Irak med engelskan. "Just a moment" var i ordlistan översatt med "ett ögonblick", men det hjälper ju inte mycket när eleven inte förstår det heller. "Så här?" frågade hon och blinkade med ögonen. Jag försökte förklara, men jag lyckades inte alls. Men då hade jag sådan tur att någon knackade på dörren till rummet där vi satt och jag ropade "Ett ögonblick!" och gick sedan och öppnade. Jag såg hur ljuset i hennes ögon tändes när hon förstod och i det ögonblicket upptäckte jag hur fantastiskt det kan vara att vara lärare (fast det var inte förrän många år senare som jag faktiskt insåg att läraryrket skulle kunna vara något för mig).

Inga kommentarer: