Det blev en jul präglad av sjukdom för oss. Myrrha fortsatte att vara dålig hela julaftonen. Hon kräktes inte, men hon åt ingenting. Inte ens julskinka eller annat gott gick ner; hon bara vände bort huvudet vad man än försökte ge henne. Dock började hon dricka vatten, så jag slapp tvångsvattna henne i alla fall.
Eftersom hon var så pass slö av sjukdomen var hon ovanlig lugn fast det var mycket folk och lekande barn på julafton. När vi åt fick hon dock ligga i källaren. Hon fick också ligga ute i bilen när det var dags för julklappsutdelning för att få lite lugn och ro. När hon sedan fick komma in igen var hon mycket piggare och åt till och med några av Annelis hemmagjorda köttbullar.
Jonas pappa var förkyld redan när vi kom ner till Stuvsta och jag började få ont i halsen på julaftonskvällen. På juldagen hade jag ganska hög feber och orkade inte göra mer än att rasta Myrrha korta stunder. Hon började dock bli lite friskare och började äta lite grann. Hon var dock fortfarande inte helt frisk, så hon hade inget emot att ta det lite lugnt någon dag.
Men det är ju så tråkigt att vara sjuk, så på kvällen tvingade jag mig själv att orka följa med på bio och se den nya Bond-filmen. Den var rätt okej, fast jag tycker inte om karln som spelar Bond. Han är ju rent av ful: det ska inte en Bond vara. Myrrha fick ligga ute i vår bil på gården medan vi var på bio för jag ville inte lämna henne med barnen utan att jag eller Jonas har uppsikt, (vilket inte beror så mycket på Myrrha som på barnen). Hon hade börjat visa att hon fått nog av deras skrikande och springande, så jag tror att hon tyckte att det var lugnt och skönt.
På annandagen åkte vi hem. Jag hade då ännu mera feber och det var väldigt jobbigt att åka bil i åttio mil. Fast det var skönt att komma hem i alla fall. Sedan dess har jag inte gjort mycket annat än legat i sängen med hög feber och ont i halsen. Jag har inte ens orkat uppdatera bloggen eller ens läsa. Idag är jag lite bättre, men jag är långt ifrån frisk. Så det lär bli ett lugnt nyårsfirande för min del.
lördag, december 30, 2006
lördag, december 23, 2006
Myrrha sjuk
I natt vaknade jag av att Myrrha kräktes i sängen (eller rättare sagt vaknade jag av att Jonas väckte mig och talade om att Myrrha hade kräkts i sängen). Mysigt!
Hon kräktes ett par gånger till på morgonen så hon fick ingen mat. När vi hade ätit frukost tog vi en promenad till Huddinge. När vi hade gått ungefär en halv kilometer la sig Myrrha ner och ville inte så gärna komma när jag ropade på henne. Sedan kräktes hon en gång till och efter det blev det lite mer fart på henne så vi fortsatte i alla fall promenaden.
Även inne i Huddinge var hon väldigt slö. När vi stannade la hon sig ner och låg helt lugnt fast det var mycket folk som gick förbi och nästan trampade på henne. En kille kom springande rakt emot henne, tvärstannade precis mitt framför henne och böjde sig ner och klappade henne på huvudet. I vanliga fall skulle det ha fått henne att åtminstone resa sig upp, men nu låg hon bara kvar.
Det som dock gjorde mig mest orolig var att hon inte åt någonting. Gustav tappade en bit av sin korv på marken och hon nosade på den utan att ta den. Hon hittade också en chokladbit på marken som hon tog i munnen och sedan spottade ut. Hon har faktiskt inte velat äta något på hela dagen. Inte ens julskinkan ville hon smaka på; hon bara vred bort huvudet när man höll fram något mot henne.
Hon har inte druckit heller, fast nu ikväll har jag gett henne vatten med tvång. Hon har också ätit lite, lite godis nu ikväll så kanske hon är på bättringsvägen. Det hoppas jag i alla fall, för det är inte kul att se henne så trött och slö som hon varit idag. Jag trodde inte att det var möjligt, men jag blev faktiskt glad när hon började tigga nu ikväll. Men även om hon blir bättre nu kommer jag att kolla upp henne hos en veterinär så fort som möjligt, för jag tycker att hon haft problem med magen alldeles för ofta på sista tiden.
Hon kräktes ett par gånger till på morgonen så hon fick ingen mat. När vi hade ätit frukost tog vi en promenad till Huddinge. När vi hade gått ungefär en halv kilometer la sig Myrrha ner och ville inte så gärna komma när jag ropade på henne. Sedan kräktes hon en gång till och efter det blev det lite mer fart på henne så vi fortsatte i alla fall promenaden.
Även inne i Huddinge var hon väldigt slö. När vi stannade la hon sig ner och låg helt lugnt fast det var mycket folk som gick förbi och nästan trampade på henne. En kille kom springande rakt emot henne, tvärstannade precis mitt framför henne och böjde sig ner och klappade henne på huvudet. I vanliga fall skulle det ha fått henne att åtminstone resa sig upp, men nu låg hon bara kvar.
Det som dock gjorde mig mest orolig var att hon inte åt någonting. Gustav tappade en bit av sin korv på marken och hon nosade på den utan att ta den. Hon hittade också en chokladbit på marken som hon tog i munnen och sedan spottade ut. Hon har faktiskt inte velat äta något på hela dagen. Inte ens julskinkan ville hon smaka på; hon bara vred bort huvudet när man höll fram något mot henne.
Hon har inte druckit heller, fast nu ikväll har jag gett henne vatten med tvång. Hon har också ätit lite, lite godis nu ikväll så kanske hon är på bättringsvägen. Det hoppas jag i alla fall, för det är inte kul att se henne så trött och slö som hon varit idag. Jag trodde inte att det var möjligt, men jag blev faktiskt glad när hon började tigga nu ikväll. Men även om hon blir bättre nu kommer jag att kolla upp henne hos en veterinär så fort som möjligt, för jag tycker att hon haft problem med magen alldeles för ofta på sista tiden.
Bilresa till Stockholm
Idag har jag suttit i bilen i stort sett hela dagen. Vi åkte hemifrån strax före elva för att hämta upp Jonas pappa. för att därefter åka vidare till Stockholm. Jag och Myrrha satt i baksätet och trots att hon tog upp två tredjedelar av sätet så trängdes hon och ville ha mer plats.
Medan det fortfarande var ljust läste jag lite grann, sedan lyssnade jag på lite musik i min iPod och tittade på en film på datorn. Myrrha har förstås sovit i stort sett hela resan, precis som hon brukar. Jag rastade henne innan vi for och sedan en gång till när vi stannade och käkade i Söderhamn, då hon också fick äta middag.
När vi kom fram till Stuvsta ca kvart över nio fick hon rasta sig själv medan vi bar in packningen och alla julklappar. Lite senare gick jag och Sara en promenad med henne också. Hon fick gå lös en stor del av promenaden så att hon skulle få röra på sig lite grann. Hon var lugn när vi kom tillbaka, fast hon kräktes en gång. På heltäckningsmattan, förstås.
Nu har vi precis gått och lagt oss och Myrrha har vandrat runt i rummet med en leksak i munnen och gnällt. Ända tills hon bestämde sig för att det bästa stället att sova på var med oss, så nu ligger hon mellan oss i bäddsoffan och snusar.
Medan det fortfarande var ljust läste jag lite grann, sedan lyssnade jag på lite musik i min iPod och tittade på en film på datorn. Myrrha har förstås sovit i stort sett hela resan, precis som hon brukar. Jag rastade henne innan vi for och sedan en gång till när vi stannade och käkade i Söderhamn, då hon också fick äta middag.
När vi kom fram till Stuvsta ca kvart över nio fick hon rasta sig själv medan vi bar in packningen och alla julklappar. Lite senare gick jag och Sara en promenad med henne också. Hon fick gå lös en stor del av promenaden så att hon skulle få röra på sig lite grann. Hon var lugn när vi kom tillbaka, fast hon kräktes en gång. På heltäckningsmattan, förstås.
Nu har vi precis gått och lagt oss och Myrrha har vandrat runt i rummet med en leksak i munnen och gnällt. Ända tills hon bestämde sig för att det bästa stället att sova på var med oss, så nu ligger hon mellan oss i bäddsoffan och snusar.
onsdag, december 20, 2006
Furuögrund
Igår gick jag på stan och handlade julklappar med syrran. Det blev rätt stressigt, speciellt när det inte gick att betala med korten. Inte gick det att ta ut pengar i automaten heller. Nåja, Fia får fixa mammas julklapp senare, för jag hinner inte innan vi åker till Stockholm.
Sedan åkte jag med Fia hem till Furuögrund. På kvällen kom Sara och Johanna med sina bebisar Einar och Agnes för att spela lite spel. Vi spelade en klassiker, Cluedo, fast i modernare upplaga. På kvällen när jag släppte ut Myrrha för kvällsrastning spände hon upp sig rejält och skällde en eller ett par gånger när hon kom ut på gården. Jag förstod genast att det var renar på gården, men ledarrenen hade en bjällra om halsen så jag hörde att de sprang iväg när Myrrha gick emot dem. Jag var faktiskt ganska förvånad att hon inte blev rädd för dem.
Själv är jag ganska rädd för Chili, syrrans katt. Hon var ilsknare än hon varit på länge nu, vilket jag tror beror på att hon beskyddar bebisen. Och Myrrha vill ju också vara nära lillen och det blir förstås problem. Jag har tre rejäla klösmärken som bevis för det.
Idag gick jag, Fia, Hugo och Gerd en promenad runt Furuögrund. Gerd hade sin hund, en ung jämthundshane vid namn Kastor med sig. Eftersom hon hade lite svårt att orka med både Kastor och barnvagn erbjöd jag mig att ta Kastor. Myrrha går ju ändå lös, så jag hade ju ingenting att dra på. Fast med Kastor fick jag fullt upp. Han hade gå-fint-sele, men dylika saker vägrar jag använda så jag kopplade om till stryp och bytte till Myrrhas läderkoppel istället för hans tygkoppel. Ett misstag visade det sig vara, eftersom kopplet gick av när han tog ett skutt ner i diket. Nåja, kopplet var rätt gammalt och jag sköter ju inte om mina koppel särskilt bra.
Kastor var ännu sämre på inkallning än han var på att gå i koppel, så det tog ett tag innan vi fick fast honom. Men några rejäla koppelryck senare gick han ganska ordentligt i koppel och med lite träning lärde han sig också att komma och få godis eller kamp när man ropar på honom.
Efter att ha fikat och spelat spel åkte vi till Agneta för att titta på hennes nya hund, en vuxen dobermanntik som heter Shakira. Jag tror aldrig att jag sett en fetare dobermann; hon liknade nästan mer en labbe eller rottweiler i kroppen. Och ändå säger de att hon gått ner en hel del redan. Det lär ta ett tag att banta ner henne, men hon blir nog väldigt snygg när hon kommer i form.
Nu under eftermiddagen började det regna och all den fina snön har försvunnit. Och halt blev det! Jag fick skjuts hem till stan av Lillemor och jag är väldigt glad att jag slapp åka buss. Tydligen hade busstrafiken haft lite problem under eftermiddagen. Jonas körde hem från Haparanda och han sa också att det var lite trafikkaos efter E4:an.
Sedan åkte jag med Fia hem till Furuögrund. På kvällen kom Sara och Johanna med sina bebisar Einar och Agnes för att spela lite spel. Vi spelade en klassiker, Cluedo, fast i modernare upplaga. På kvällen när jag släppte ut Myrrha för kvällsrastning spände hon upp sig rejält och skällde en eller ett par gånger när hon kom ut på gården. Jag förstod genast att det var renar på gården, men ledarrenen hade en bjällra om halsen så jag hörde att de sprang iväg när Myrrha gick emot dem. Jag var faktiskt ganska förvånad att hon inte blev rädd för dem.
Själv är jag ganska rädd för Chili, syrrans katt. Hon var ilsknare än hon varit på länge nu, vilket jag tror beror på att hon beskyddar bebisen. Och Myrrha vill ju också vara nära lillen och det blir förstås problem. Jag har tre rejäla klösmärken som bevis för det.
Idag gick jag, Fia, Hugo och Gerd en promenad runt Furuögrund. Gerd hade sin hund, en ung jämthundshane vid namn Kastor med sig. Eftersom hon hade lite svårt att orka med både Kastor och barnvagn erbjöd jag mig att ta Kastor. Myrrha går ju ändå lös, så jag hade ju ingenting att dra på. Fast med Kastor fick jag fullt upp. Han hade gå-fint-sele, men dylika saker vägrar jag använda så jag kopplade om till stryp och bytte till Myrrhas läderkoppel istället för hans tygkoppel. Ett misstag visade det sig vara, eftersom kopplet gick av när han tog ett skutt ner i diket. Nåja, kopplet var rätt gammalt och jag sköter ju inte om mina koppel särskilt bra.
Kastor var ännu sämre på inkallning än han var på att gå i koppel, så det tog ett tag innan vi fick fast honom. Men några rejäla koppelryck senare gick han ganska ordentligt i koppel och med lite träning lärde han sig också att komma och få godis eller kamp när man ropar på honom.
Efter att ha fikat och spelat spel åkte vi till Agneta för att titta på hennes nya hund, en vuxen dobermanntik som heter Shakira. Jag tror aldrig att jag sett en fetare dobermann; hon liknade nästan mer en labbe eller rottweiler i kroppen. Och ändå säger de att hon gått ner en hel del redan. Det lär ta ett tag att banta ner henne, men hon blir nog väldigt snygg när hon kommer i form.
Nu under eftermiddagen började det regna och all den fina snön har försvunnit. Och halt blev det! Jag fick skjuts hem till stan av Lillemor och jag är väldigt glad att jag slapp åka buss. Tydligen hade busstrafiken haft lite problem under eftermiddagen. Jonas körde hem från Haparanda och han sa också att det var lite trafikkaos efter E4:an.
lördag, december 16, 2006
Stugan
Nu har Myrrha och jag varit i stugan från torsdag eftermiddag till idag på förmiddagen. På torsdagen gick vi en kortare promenad i skogen. Det gick rätt bra att gå i skogen, för marken och den lilla snö som finns var frusen. Vi traskade omkring på kalhygget och Myrrha var rätt intresserad av alla renspår. Här poserar hon på en stubbe; den enda någorlunda bra bilden jag lyckades ta. Det blir ju mörkt så fort. Ja, egentligen hinner det ju inte ens bli riktigt ljust ens en gång.

På kvällen började det snöa! Det la sig ganska ordentligt på marken och både jag och Myrrha var lyckliga över snön.
Igår gick vi en långpromenad, vilket visade sig vara halvt livsfarligt när snön har lagt sig ovanpå isen. Jag vet inte hur många gånger jag föll, fast vi promenerade i skogen. Till och med Myrrha ramlade ett par gånger, vilket hon förstås tyckte var väldigt pinsamt. Även idag på morgonen har vi gått en promenad, men då höll vi oss på vägen vilket var betydligt mindre halt. Annars gjorde vi inte mycket mer än satt framför brasan och läste, tittade på film och åt godis.
Jonas hämtade oss idag på förmiddagen och på eftermiddagen åt vi middag i Lappvattnet. Jag hann också med att köpa några julklappar innan vi åkte dit. Myrrha tyckte att Fias nya bebis, nu 14 dagar gammal, var mycket spännande. Hon nosade på honom och slickade honom i ansiktet. Hugo har föreslagit att lillen ska heta Emil eller Batman. Jag håller med honom om ett av förslagen (jag säger inte vilket), men nu är det i alla fall bestämt att han ska heta Frans.

På kvällen började det snöa! Det la sig ganska ordentligt på marken och både jag och Myrrha var lyckliga över snön.

Igår gick vi en långpromenad, vilket visade sig vara halvt livsfarligt när snön har lagt sig ovanpå isen. Jag vet inte hur många gånger jag föll, fast vi promenerade i skogen. Till och med Myrrha ramlade ett par gånger, vilket hon förstås tyckte var väldigt pinsamt. Även idag på morgonen har vi gått en promenad, men då höll vi oss på vägen vilket var betydligt mindre halt. Annars gjorde vi inte mycket mer än satt framför brasan och läste, tittade på film och åt godis.
Jonas hämtade oss idag på förmiddagen och på eftermiddagen åt vi middag i Lappvattnet. Jag hann också med att köpa några julklappar innan vi åkte dit. Myrrha tyckte att Fias nya bebis, nu 14 dagar gammal, var mycket spännande. Hon nosade på honom och slickade honom i ansiktet. Hugo har föreslagit att lillen ska heta Emil eller Batman. Jag håller med honom om ett av förslagen (jag säger inte vilket), men nu är det i alla fall bestämt att han ska heta Frans.
torsdag, december 14, 2006
Strutstricket
Nu har jag lärt Myrrha ännu ett nytt trick- strutstricket. Det går ut på att hon på kommando "Hur gör strutsen?" ska stoppa ner huvudet i en hink och stå kvar. Jag läste om det på Allt om hundar igår och började med det i går kväll. Det tog inte mer än ca en kvart att lära henne det. Visserligen kan hon det kanske inte perfekt än; kommandot måste befästas och hon måste lära sig att stå med huvudet i hinken lite längre. Men hon håller det nere länge nog för att jag skulle kunna ta kort på hur det ser ut i alla fall.


De senaste dagarna har jag och Myrrha inte gjort så mycket. Vi har promenerat lite grann längs strandpromenaden, men annars har hon inte fått någon aktivering (förutom då att jag lärde henne strutstricket igår). Jag har hunnit med att handla en hel del julklappar, men ändå är jag långt ifrån färdig. Men jag är ju ledig så jag borde väl hinna färdigt innan vi åker till Stockholm.
Idag ska jag åka till stugan och då kommer det att bli lite mer aktivering för Myrrha. Eftersom det inte fins någon snö så kan det till och med hända att jag lägger något spår till henne. Och när jag inte är ute med henne kommer jag bara att ligga och slappa med en bra bok eller framför en bra film. Härligt!


De senaste dagarna har jag och Myrrha inte gjort så mycket. Vi har promenerat lite grann längs strandpromenaden, men annars har hon inte fått någon aktivering (förutom då att jag lärde henne strutstricket igår). Jag har hunnit med att handla en hel del julklappar, men ändå är jag långt ifrån färdig. Men jag är ju ledig så jag borde väl hinna färdigt innan vi åker till Stockholm.
Idag ska jag åka till stugan och då kommer det att bli lite mer aktivering för Myrrha. Eftersom det inte fins någon snö så kan det till och med hända att jag lägger något spår till henne. Och när jag inte är ute med henne kommer jag bara att ligga och slappa med en bra bok eller framför en bra film. Härligt!
söndag, december 10, 2006
Tilahuns 30-årsfest och arbetsmiddag
Igår var jag på Tilahuns 30-årsfest. Tilahun blev både överraskad och glad (han kände inte till någonting om festen). Vi hade hyrt byagården i Båtvik och där käkade vi tacos och lekte lite lekar. Vi var rätt många även om varken Jonas eller Lina var med och vi hade jättekul. Det var dessutom inte bara Tilahun som fyllde år; "lill-Johnny" fyllde nitton. Jag kom inte hem förrän strax efter tolv, så det var lite jobbigt att stiga upp och jobba imorse.
Före vi åkte till Båtvik var vi och hälsade på Fia och tittade på Hugos lillebror. Han är en vecka gammal nu och ser precis ut som Hugo gjorde när han var liten, förutom att han har mörkt hår och mörkare hud. Någon namn har han inte fått än. Hugos förslag är Emil eller Batman. Jag håller med Hugo på ett av förslagen, men jag säger inte vilket...
Idag har jag jobbat på förmiddagen. När jag kom hem åt jag lunch och satt framför TV:n en stund innan det var dags att gå till klubben för sektormöte och sedan arbetsmiddag. Eftersom Myrrha inte fått någon aktivering under dagen fick hon följa med. Vi gick upp till klubben och hann också träna lite grann innan mötet. Sedan fick hon ligga i Ewelyns bil medan vi var på restaurangen.
Vi åt Mongolian Barbecue på Tatung. Det var jättegott och jag blev proppmätt. Det var svårt att få ner de friterade bananerna och glassen efteråt. Jag hade tänkt gå hem med Myrrha; det är ju inte särskilt långt. Men jag var så mätt att jag inte orkade, utan Ewelyn fick släppa av mig hemma.
Det känns nästan som jag bara ätit de senaste dagarna. I torsdags åt jag julbord på Brinken, vilket personliga assistenter blev bjudna på, igår åt jag tacos + lite annat smått och gott på Tilahuns trettioårsfest och så proppade jag i mig Mongolian Barbecue idag. Nu blir det till att spara sig lite fram till jul, tror jag.
Före vi åkte till Båtvik var vi och hälsade på Fia och tittade på Hugos lillebror. Han är en vecka gammal nu och ser precis ut som Hugo gjorde när han var liten, förutom att han har mörkt hår och mörkare hud. Någon namn har han inte fått än. Hugos förslag är Emil eller Batman. Jag håller med Hugo på ett av förslagen, men jag säger inte vilket...
Idag har jag jobbat på förmiddagen. När jag kom hem åt jag lunch och satt framför TV:n en stund innan det var dags att gå till klubben för sektormöte och sedan arbetsmiddag. Eftersom Myrrha inte fått någon aktivering under dagen fick hon följa med. Vi gick upp till klubben och hann också träna lite grann innan mötet. Sedan fick hon ligga i Ewelyns bil medan vi var på restaurangen.
Vi åt Mongolian Barbecue på Tatung. Det var jättegott och jag blev proppmätt. Det var svårt att få ner de friterade bananerna och glassen efteråt. Jag hade tänkt gå hem med Myrrha; det är ju inte särskilt långt. Men jag var så mätt att jag inte orkade, utan Ewelyn fick släppa av mig hemma.
Det känns nästan som jag bara ätit de senaste dagarna. I torsdags åt jag julbord på Brinken, vilket personliga assistenter blev bjudna på, igår åt jag tacos + lite annat smått och gott på Tilahuns trettioårsfest och så proppade jag i mig Mongolian Barbecue idag. Nu blir det till att spara sig lite fram till jul, tror jag.
fredag, december 08, 2006
Jullov!
Idag har jag skrivit min sista tenta för den här terminen, så nu har jag jullov! Det känns dock inte riktig bra, eftersom det inte finns någon snö. Dessutom ska jag jobba ikväll, första kvällen på mitt nya jobb (har bara varit där på inskolning två gånger i veckan). Så jag känner mig inte helt ledig än. Men skönt är det att ha gjort allt som har med skolan att göra.
Den här kursen har verkligen varit lätt jämfört med svenskan. Dagarna har varit korta, så jag har både hunnit med att plugga och promenera/träna med Myrrha. Dessutom har uppgifterna inte varit särskilt svåra och ansträngande. Det var bara lite nu på slutet som det körde ihop sig lite grann, på grund av ändringar i schemat. Det enda som har varit lite jobbigt är att vi haft sju! salstentor (mer än dubbelt så mycket som jag haft under utbildningens tre tidigare år sammanlagt!). Men eftersom jag fått VG på allt hittills (förutom möjligen tentan jag gjorde idag) så kan jag ju knappast klaga.
Nästa termins schema ser faktiskt ännu lättare ut. Dagarna i skolan är lika korta, fast färre. Jag är ledig både torsdagar och fredagar och vi har bara två tentor. Dessutom har vi åtta veckors praktik, vilket jag verkligen ser fram emot. Det har jag saknat den här terminen.
Som sagt så har det kört ihop sig lite den här sista veckan. Vi hade en del uppgifter + tentan att plugga till. Jag har också varit på inskolning på mitt nya jobb. I onsdags hade jag och Ewelyn möte i PR-Info, då vi skrev verksamhetsberättelse m m. Vädret har ju också varit riktigt uselt, förutom i onsdags och torsdag då det snöade och låg kvar en hel dag. Men nu är vädret lika mörkt och trist igen. Jag har gått ett par skogspromenader med Myrrha och gått strandpromenaden en gång, men annars har hon mest fått vila i veckan. Fast nu när jag har jullov kommer det nog att bli lite mer aktivitet för hennes del.
Den här kursen har verkligen varit lätt jämfört med svenskan. Dagarna har varit korta, så jag har både hunnit med att plugga och promenera/träna med Myrrha. Dessutom har uppgifterna inte varit särskilt svåra och ansträngande. Det var bara lite nu på slutet som det körde ihop sig lite grann, på grund av ändringar i schemat. Det enda som har varit lite jobbigt är att vi haft sju! salstentor (mer än dubbelt så mycket som jag haft under utbildningens tre tidigare år sammanlagt!). Men eftersom jag fått VG på allt hittills (förutom möjligen tentan jag gjorde idag) så kan jag ju knappast klaga.
Nästa termins schema ser faktiskt ännu lättare ut. Dagarna i skolan är lika korta, fast färre. Jag är ledig både torsdagar och fredagar och vi har bara två tentor. Dessutom har vi åtta veckors praktik, vilket jag verkligen ser fram emot. Det har jag saknat den här terminen.
Som sagt så har det kört ihop sig lite den här sista veckan. Vi hade en del uppgifter + tentan att plugga till. Jag har också varit på inskolning på mitt nya jobb. I onsdags hade jag och Ewelyn möte i PR-Info, då vi skrev verksamhetsberättelse m m. Vädret har ju också varit riktigt uselt, förutom i onsdags och torsdag då det snöade och låg kvar en hel dag. Men nu är vädret lika mörkt och trist igen. Jag har gått ett par skogspromenader med Myrrha och gått strandpromenaden en gång, men annars har hon mest fått vila i veckan. Fast nu när jag har jullov kommer det nog att bli lite mer aktivitet för hennes del.
onsdag, november 29, 2006
Temakväll på klubben
Idag har jag varit ledig, så imorse gick jag och Myrrha en timmes promenad i skogen. Dessutom har jag städat, bakat en sockerkaka och skrivit en uppgift till skolan på 1500 ord. Med andra ord har jag varit ganska effektiv idag.
Nu ikväll var det temakväll på klubben. Royal Canin var där och berättade om foderlära. Det var väldigt intressant, precis som förra gången de var där och pratade om foder. Jag fick också lära mig att jag hanterar Myrrhas mat helt fel som häller upp det direkt i fodertunnan. Istället ska man ställa hela säcken i tunnan. Hmm, vi får väl se om jag gör så nästa gång. Hittills har då inte hennes mat härsknat på grund av att jag har det direkt i tunnan.
Det var rätt mycket folk där ikväll och vi i PR/Info hade dessutom bakat en massa fikabröd. Det var väldigt trevligt att det var så mycket folk, Det som inte var lika kul var att så många, som jag inte träffat på länge, frågade varför jag inte hade kvar den trevliga lilla schäfern. Och andra, som vet att jag lämnat tillbaka Bita, tycker att jag borde ha behållit henne för hon var så perfekt för mig. Det är förstås kul att Bita gett ett prositivt intryck på människor, men när jag pratar om henne saknar jag henne så mycket. I och för sig går det förstås inte en dag utan att jag saknar henne, men det blir värre när jag pratar om henne.
Nu ikväll var det temakväll på klubben. Royal Canin var där och berättade om foderlära. Det var väldigt intressant, precis som förra gången de var där och pratade om foder. Jag fick också lära mig att jag hanterar Myrrhas mat helt fel som häller upp det direkt i fodertunnan. Istället ska man ställa hela säcken i tunnan. Hmm, vi får väl se om jag gör så nästa gång. Hittills har då inte hennes mat härsknat på grund av att jag har det direkt i tunnan.
Det var rätt mycket folk där ikväll och vi i PR/Info hade dessutom bakat en massa fikabröd. Det var väldigt trevligt att det var så mycket folk, Det som inte var lika kul var att så många, som jag inte träffat på länge, frågade varför jag inte hade kvar den trevliga lilla schäfern. Och andra, som vet att jag lämnat tillbaka Bita, tycker att jag borde ha behållit henne för hon var så perfekt för mig. Det är förstås kul att Bita gett ett prositivt intryck på människor, men när jag pratar om henne saknar jag henne så mycket. I och för sig går det förstås inte en dag utan att jag saknar henne, men det blir värre när jag pratar om henne.
söndag, november 26, 2006
Skyltsöndag
Adam har sovit hos oss i natt, så vi tittade på skräckfilm till sent i natt. Nu i eftermiddag har jag och Adam gått en sväng på julskyltningen. Jag hade Myrrha med mig som vanligt. Det är rätt jobbigt att ha henne med, för hon är så väl medveten om att det finns mat på marken. Hon går som en jäkla dammsugare och äter äckliga saker hon hittar.
I år var julskyltningen sämre än någonsin. Det var knappt några stånd alls och de som fanns hade precis samma saker, d v s knäck och kakor. Vi var där rätt tidigt så det var inte så mycket folk. Men jag blev ändå fruktansvärt irriterad på alla föräldrar med barnvagn. Vad är det som gör att man helt plötsligt börjar skita i allt vad hänsyn heter så fort man får en unge?! Det är tydligen helt okej att bara köra på människor och hundar om man har barnvagn. Och det är tydligen helt okej att släppa ungarna vind för våg och låta dem springa fram och dra hundar i pälsen också.
Som tur var träffade jag Frida som var ute och miljötränade "lilla" Nemi, så jag fick prata med en vettig människa en liten stund. Men jag stod inte ut längre än 45 minuter, så då gick jag hem med Myrrha, som också var rätt trött på det hela, och sedan gick jag och Adam och köpte hamburgare istället.
I år var julskyltningen sämre än någonsin. Det var knappt några stånd alls och de som fanns hade precis samma saker, d v s knäck och kakor. Vi var där rätt tidigt så det var inte så mycket folk. Men jag blev ändå fruktansvärt irriterad på alla föräldrar med barnvagn. Vad är det som gör att man helt plötsligt börjar skita i allt vad hänsyn heter så fort man får en unge?! Det är tydligen helt okej att bara köra på människor och hundar om man har barnvagn. Och det är tydligen helt okej att släppa ungarna vind för våg och låta dem springa fram och dra hundar i pälsen också.
Som tur var träffade jag Frida som var ute och miljötränade "lilla" Nemi, så jag fick prata med en vettig människa en liten stund. Men jag stod inte ut längre än 45 minuter, så då gick jag hem med Myrrha, som också var rätt trött på det hela, och sedan gick jag och Adam och köpte hamburgare istället.
fredag, november 24, 2006
Inget nytt att skriva om
Egentligen har jag inget vettigt att skriva, men jag tänkte ändå att det är dags att uppdatera lite grann. Vi har fortfarande problem med elektriciteten. Det var tydligen kortslutning någonstans mellan källaren och vår lägenhet. Det var tydligen enklare att helt byta ledning än att försöka hitta var kortslutningen finns och laga det. Fast så himla enkelt kan det inte ha varit för fortfarande har elektrikerna inte varit här och fixat det. Vi har fortfarande en kabel genom brevinkastet för att vi ska få ström till de rum som annars inte har någon ström.
Myrrha har inte fått så mycket aktivering på sistone. Jag har haft en hel del att göra med skolan, vädret har varit skittråkigt och det har varit väldigt halt. Ja, jag vet att det är dåliga ursäkter...
Men Myrrha är faktiskt inte särskilt bra i knäna, så jag tror att hon behöver lite vila. Hon haltar inte, men jag tycker inte att hon rör sig särskilt bra. Dock kan det bero på att det har varit halt; hon har en tendens att spänna sig när hon går på hala underlag och det gör ju att hon rör sig lite konstigt. Men jag ska boka tid hos veterinären så fort jag får pengar.
Eftersom jag inte har någon kamera (har önskat mig en i julklapp) så tycker jag att min blog har blivit tråkig utan bilder. Därför piffar jag upp den med lite gamla bilder som jag inte lagt ut här tidigare.



Myrrha har inte fått så mycket aktivering på sistone. Jag har haft en hel del att göra med skolan, vädret har varit skittråkigt och det har varit väldigt halt. Ja, jag vet att det är dåliga ursäkter...
Men Myrrha är faktiskt inte särskilt bra i knäna, så jag tror att hon behöver lite vila. Hon haltar inte, men jag tycker inte att hon rör sig särskilt bra. Dock kan det bero på att det har varit halt; hon har en tendens att spänna sig när hon går på hala underlag och det gör ju att hon rör sig lite konstigt. Men jag ska boka tid hos veterinären så fort jag får pengar.
Eftersom jag inte har någon kamera (har önskat mig en i julklapp) så tycker jag att min blog har blivit tråkig utan bilder. Därför piffar jag upp den med lite gamla bilder som jag inte lagt ut här tidigare.



fredag, november 17, 2006
Ny dator!
Just nu sitter jag och skriver detta på min alldeles helt nya MacBook, som jag fick av Jonas nu i eftermiddag. Det känns rätt konstigt att använda den än så länge, för fingrarna är inte alls vana vid tangentbordet och jag trycker på fel tangent hela tiden. Men jag kommer nog att vänja mig och den är så mycket roligare att använda än min gamla iBook. Först och främst så är den bra mycket snabbare.
Idag har jag varit på skolan och skrivit en tenta i vokabulär och eftersom jag var färdig redan efter fyrtio minuter hann jag med tiobussen hem. Det var dock inte särskilt kul att åka buss idag. Jag åkte direktbussen på morgonen och vi kom fram i tid, men den andra bussen var ganska sen på grund av blåsten. Dock blåste det inte särskilt mycket varken här eller i Umeå, men någonstans mitt emellan blåste det rejält både på ditvägen och hemvägen.
När jag kom hem gick jag ut med Myrrha, men just när jag hunnit ut ringde min mamma och ville bjuda mig på lunch så det blev bara en kort rasting. Själv gick jag på Brinken och åt pepparbiff med potatisgrätäng. Sedan gick jag med mamma på stan ett tag. Jag hittade en hel del fina kläder, precis som man alltid gör när man inte har råd att köpa dem. Ett par julgardiner till sovrummet har jag dock införskaffat (för de andra har Bita tuggat sönder). Jag längtar verkligen tills jag får sätta upp dem och börja julpynta!
Idag har jag varit på skolan och skrivit en tenta i vokabulär och eftersom jag var färdig redan efter fyrtio minuter hann jag med tiobussen hem. Det var dock inte särskilt kul att åka buss idag. Jag åkte direktbussen på morgonen och vi kom fram i tid, men den andra bussen var ganska sen på grund av blåsten. Dock blåste det inte särskilt mycket varken här eller i Umeå, men någonstans mitt emellan blåste det rejält både på ditvägen och hemvägen.
När jag kom hem gick jag ut med Myrrha, men just när jag hunnit ut ringde min mamma och ville bjuda mig på lunch så det blev bara en kort rasting. Själv gick jag på Brinken och åt pepparbiff med potatisgrätäng. Sedan gick jag med mamma på stan ett tag. Jag hittade en hel del fina kläder, precis som man alltid gör när man inte har råd att köpa dem. Ett par julgardiner till sovrummet har jag dock införskaffat (för de andra har Bita tuggat sönder). Jag längtar verkligen tills jag får sätta upp dem och börja julpynta!
onsdag, november 15, 2006
Den arbetande hunden
På grund av lite krångel med elektriciteten har jag inte kunnat uppdatera på några dagar. I måndags när jag kom hem från skolan var det helt svart i hallen och när jag skulle tända lampan i TV-rummet gick inte det heller. Och man skulle ju då kunna tro att det är så enkelt som att byta en säkring, men det var det minsann inte. Jonas sprang upp och ner mellan källaren och lägenheten för att lyckas hitta felet.
Detta medförde också att vi fick plocka ner skåpet som sitter ovanpå kylskåpet och dra fram spisen, så nu har jag utfört en mycket välnbehövlig städning där. Det stora problemet var att kyl och frys inte fick någon ström, så vi fick låna en kabel att dra ut genom brevlådan och sätta ute i trappuppgången där det finns ett strömuttag.
Eftersom Jonas inte hittade var felet fanns skulle det komma en elektriker och undersöka saken igår. Jag vägrar låta hantverkare och dylikt komma in i lägenheten när Myrrha är ensam hemma och själv hade jag obligatoriska lektioner i skolan. Så Myrrha fick följa med Jonas till jobbet. Hon hade uppfört sig väl och mest legat vid dörren för att hålla koll på vem som kom och gick.
Jag hämtade henne strax efter klockan två och då gick vi en timmes promenad på strandpromenaden innan jag gick hem och pluggade lite grann till tentan på fredag. Myrrha låg sedan och sov hela kvällen. Det är tydligen jobbigt att vara en arbetande hund.
Detta medförde också att vi fick plocka ner skåpet som sitter ovanpå kylskåpet och dra fram spisen, så nu har jag utfört en mycket välnbehövlig städning där. Det stora problemet var att kyl och frys inte fick någon ström, så vi fick låna en kabel att dra ut genom brevlådan och sätta ute i trappuppgången där det finns ett strömuttag.
Eftersom Jonas inte hittade var felet fanns skulle det komma en elektriker och undersöka saken igår. Jag vägrar låta hantverkare och dylikt komma in i lägenheten när Myrrha är ensam hemma och själv hade jag obligatoriska lektioner i skolan. Så Myrrha fick följa med Jonas till jobbet. Hon hade uppfört sig väl och mest legat vid dörren för att hålla koll på vem som kom och gick.
Jag hämtade henne strax efter klockan två och då gick vi en timmes promenad på strandpromenaden innan jag gick hem och pluggade lite grann till tentan på fredag. Myrrha låg sedan och sov hela kvällen. Det är tydligen jobbigt att vara en arbetande hund.
söndag, november 12, 2006
Söndagspromenad
Igår hade vi vilodag. Myrrha verkade inte må dåligt längre så hon fick lite mat på morgonen. Men jag ville inte anstränga henne genom att gå någon långpromenad (eller så var det jag som var lat och bara ville ligga och läsa), så vi var bara ute krotare stunder. Hon verkade dock pigg och sprang upp och ner för snöhögen och busade lite för sig själv.
Jag tror faktiskt att hon saknar en kompis. Hon har inte verkat särskilt lekfull de senaste åren och hon har aldrig försökt att leka med hundar som vi möter på promenader, även om de kommer fram och vill leka. Men de senaste månaderna har hon försökt leka med ett par hundar som kommit framspringande. Hon har till och med själv sprungit fram till främmande hundar och försökt bjuda upp till lek! I morse mötte vi den lilla schäfertiken, som jag en gång trodde var Bitas spegelbild när jag såg henne genom en glasdörr, och då blev Myrrha väldig alert och ville gå fram och hälsa.
Idag var Myrrha ännu piggare och jag mindre lat, så vi gick en långpromenad längs strandpromenaden. Tyvärr var jag inte den enda hundägaren som hade kommit på den idén, så Myrrha fick vara kopplad mycket mer än hon brukar. Hon är inte längre lika lydig som hon var en gång i tiden, så för det mesta kopplar jag henne när vi möter andra hundar. Det var också full fart på henne och hon fick ett par ryck när hon bara springer runt, runt i snön. Man blir glad av att se hur glad hon blir av lite snö.
Jag tror faktiskt att hon saknar en kompis. Hon har inte verkat särskilt lekfull de senaste åren och hon har aldrig försökt att leka med hundar som vi möter på promenader, även om de kommer fram och vill leka. Men de senaste månaderna har hon försökt leka med ett par hundar som kommit framspringande. Hon har till och med själv sprungit fram till främmande hundar och försökt bjuda upp till lek! I morse mötte vi den lilla schäfertiken, som jag en gång trodde var Bitas spegelbild när jag såg henne genom en glasdörr, och då blev Myrrha väldig alert och ville gå fram och hälsa.
Idag var Myrrha ännu piggare och jag mindre lat, så vi gick en långpromenad längs strandpromenaden. Tyvärr var jag inte den enda hundägaren som hade kommit på den idén, så Myrrha fick vara kopplad mycket mer än hon brukar. Hon är inte längre lika lydig som hon var en gång i tiden, så för det mesta kopplar jag henne när vi möter andra hundar. Det var också full fart på henne och hon fick ett par ryck när hon bara springer runt, runt i snön. Man blir glad av att se hur glad hon blir av lite snö.
fredag, november 10, 2006
Sjuk hund
I natt blev jag väckt tio i tre av Myrrha, som verkligen behövde gå ut. Hon var väldigt dålig i magen. Jag skulle till skolan och skriva en tenta (som för övrigt gick rätt bra, tror jag) så jag var ut med henne igen vid sextiden.
När jag kom hem från skolan strax efter två möttes jag av en mycket otrevlig stank. Hon hade blivit dålig i magen under dagen och blivit tvungen att bajsa inne. Flera gånger. Och det är ett säkert tecken på att hon verkligen inte mådde bra, för hon har varken kissat eller bajsat inne sedan hon var ca 5 månader gammal, oavsett hur nödig hon än har varit.
Hon hade också kräkts flera gånger. Också förra veckan kräktes hon flera gånger. Jag tycker också att det är lite konstigt att hon inte har gått upp i vikt sedan Bita åkte. Hon gick ner rätt mycket under sommaren, vilket inte är så konstigt eftersom de busade så mycket. Jag ökade då hennes matranson och när Bita åkte fortsatte jag att ge Myrrha lika mycket mat av gammal vana. Men hon är fortfarande lika smal som hon var i somras. I och för sig är hon inte mager, men jag tycker att det är lite konstigt att hon inte gått upp i vikt, hon som tidigare blivit tjock bara av att titta på mat. Så det kan vara dags att kolla upp henne hos en veterinär.
Jag gick ut med henne och hon var fortfarande väldigt dålig i magen. Men hon var glad och lekfull och skuttade omkring i djupsnön. Jag träffade en kille från Togo som tyckte att hon verkade mycket yngre än sina 8,5 år. I eftermiddag har hon inte fått någon mat, så nu verkar hon inte må dåligt i alla fall.
När jag kom hem från skolan strax efter två möttes jag av en mycket otrevlig stank. Hon hade blivit dålig i magen under dagen och blivit tvungen att bajsa inne. Flera gånger. Och det är ett säkert tecken på att hon verkligen inte mådde bra, för hon har varken kissat eller bajsat inne sedan hon var ca 5 månader gammal, oavsett hur nödig hon än har varit.
Hon hade också kräkts flera gånger. Också förra veckan kräktes hon flera gånger. Jag tycker också att det är lite konstigt att hon inte har gått upp i vikt sedan Bita åkte. Hon gick ner rätt mycket under sommaren, vilket inte är så konstigt eftersom de busade så mycket. Jag ökade då hennes matranson och när Bita åkte fortsatte jag att ge Myrrha lika mycket mat av gammal vana. Men hon är fortfarande lika smal som hon var i somras. I och för sig är hon inte mager, men jag tycker att det är lite konstigt att hon inte gått upp i vikt, hon som tidigare blivit tjock bara av att titta på mat. Så det kan vara dags att kolla upp henne hos en veterinär.
Jag gick ut med henne och hon var fortfarande väldigt dålig i magen. Men hon var glad och lekfull och skuttade omkring i djupsnön. Jag träffade en kille från Togo som tyckte att hon verkade mycket yngre än sina 8,5 år. I eftermiddag har hon inte fått någon mat, så nu verkar hon inte må dåligt i alla fall.
onsdag, november 08, 2006
Köttben eller skumtomte?
Ja, vilken hund väljer skumtomtar framför ett rejält köttben? Uppenbarligen min hund. I söndags kväll plockade Jonas fram ett älgköttben ur frysen och gav till Myrrha. Hon brydde sig inte särskilt mycket om det, utan la det i sin bädd och låg själv bredvid utan att tugga på det. Men när jag tog mina skumtomtar och gick in i TV-rummet sprang hon genast efter och tiggde mycket aktivt (hon var nära att klättra över från fåtöljen till soffan i ett försök att få en skumtomte). Inte förrän skumtomtarna var slut gick hon in till benet och gnagde lite på det. Skum hund som väljer skumtomtar!
Jag har rätt mycket i skolan nu, så Myrrha blir lite understimulerad. Tentan i realia fick jag tillbaka förra veckan och jag är överraskad över resultatet, 38 av 40! På fredag har vi grammatiktenta och nästa vecka har vi ännu en vokabulärtenta, så egentligen borde jag inte sitta här framför datorn.
Förutom tentorna har vi också en del uppgifter bl a att göra en hemsida. Blä för alla såna uppgifter! Det finns inte en chans i världen att vi kommer att vara duktigare än våra elever och de kommer inte att bli ett dugg imponerade av att vi kan göra hemsidor i FrontPage. Och nu ska jag ta mig i kragen och plugga lite grammatik och sedan gå ut och träna lite med min stackars, understimulerade hund.
Jag har rätt mycket i skolan nu, så Myrrha blir lite understimulerad. Tentan i realia fick jag tillbaka förra veckan och jag är överraskad över resultatet, 38 av 40! På fredag har vi grammatiktenta och nästa vecka har vi ännu en vokabulärtenta, så egentligen borde jag inte sitta här framför datorn.
Förutom tentorna har vi också en del uppgifter bl a att göra en hemsida. Blä för alla såna uppgifter! Det finns inte en chans i världen att vi kommer att vara duktigare än våra elever och de kommer inte att bli ett dugg imponerade av att vi kan göra hemsidor i FrontPage. Och nu ska jag ta mig i kragen och plugga lite grammatik och sedan gå ut och träna lite med min stackars, understimulerade hund.
måndag, november 06, 2006
Jobb, jobb, jobb
I helgen har jag jobbat hela helgen; fyra timmar i fredags kväll och drygt nio timmar lördag och söndag. Det är visserligen inte särskilt jobbigt, eftersom det inte är så mycket att göra. Men det är ändå skitjobbigt att mest bara sitta och göra ingenting. I och för sig så har jag pluggat en hel del grammatik till tentan på fredag, men det har ju inte precis gjort att helgen har känts roligare...
Myrrha har fått vila i stort sett hela helgen. På mina lediga timmar har vi gått korta promenader och tränat lite freestyle. Hon är dock lite understimulerad och blir lätt lite överladdad när vi tränar. Hon provar alla möjliga tricks hon kan, springer runt och hoppar. Och så biter hon mig i armen; det är ju det roligaste hon vet.
Det har ju kommit en hel del snö nu och det är Myrrha glad för. Hon blir alltid mycket piggare och gladare när det blir snö och kallt. På gården finns numera en jättestor snöhög som hon springer upp och ner för hela tiden. Vinter är verkligen hennes årstid.
I söndags var jag på föreläsning med Memea Mohlin. Det var typ tredje eller fjärde gången som jag lyssnar på henne, så jag har nog redan hört det mesta hon har att säga. Men hon är rätt rolig att lyssna på, så det känns inte som bortkastad tid att lyssna på henne ändå. Fast dagens höjdpunkt var nog ändå lunchen (precis som det brukar vara på Medlefors). Det är också kul att träffa folk som man annars inte träffar så ofta.
I måndags hann jag gå en lång promenad med Myrrha innan skolan och vi gick också en långpromenad på onsdag eftermiddag. I fredags pluggade jag grammatik tillsammans med Linda, men jag hann gå en timmes promenad med Myrrha innan jag började jobba klockan fyra.
Annars har vi inte gjort särskilt mycket och Myrrha är inte van vid så lite aktivering, så hon är rätt jobbig. Dessutom är hon skendräktig, så hon springer omkring med mjukisdjur och tigger uppmärksamhet. Här är en bild på henne och hennes designade japanska gosedjur Skeltoon:

Fast mest är det Mikros, en liten hund, som får vara hennes lilla valp (och leksak, för hon tvekar inte att kampa lite med sina "valpar" om tillfälle bjuds). Mikros är dock lite mager nuförtiden, sedan Bita slitit av honom svansen och dragit ut (och ätit upp) det mesta av fluffet i honom. Om någon undrar varför Skeltoon ser så välmående ut så beror det på att han har spenderat sommaren i garderoben, på behörigt avstånd från schäferkäftar.
Myrrha har fått vila i stort sett hela helgen. På mina lediga timmar har vi gått korta promenader och tränat lite freestyle. Hon är dock lite understimulerad och blir lätt lite överladdad när vi tränar. Hon provar alla möjliga tricks hon kan, springer runt och hoppar. Och så biter hon mig i armen; det är ju det roligaste hon vet.
Det har ju kommit en hel del snö nu och det är Myrrha glad för. Hon blir alltid mycket piggare och gladare när det blir snö och kallt. På gården finns numera en jättestor snöhög som hon springer upp och ner för hela tiden. Vinter är verkligen hennes årstid.
I söndags var jag på föreläsning med Memea Mohlin. Det var typ tredje eller fjärde gången som jag lyssnar på henne, så jag har nog redan hört det mesta hon har att säga. Men hon är rätt rolig att lyssna på, så det känns inte som bortkastad tid att lyssna på henne ändå. Fast dagens höjdpunkt var nog ändå lunchen (precis som det brukar vara på Medlefors). Det är också kul att träffa folk som man annars inte träffar så ofta.
I måndags hann jag gå en lång promenad med Myrrha innan skolan och vi gick också en långpromenad på onsdag eftermiddag. I fredags pluggade jag grammatik tillsammans med Linda, men jag hann gå en timmes promenad med Myrrha innan jag började jobba klockan fyra.
Annars har vi inte gjort särskilt mycket och Myrrha är inte van vid så lite aktivering, så hon är rätt jobbig. Dessutom är hon skendräktig, så hon springer omkring med mjukisdjur och tigger uppmärksamhet. Här är en bild på henne och hennes designade japanska gosedjur Skeltoon:

Fast mest är det Mikros, en liten hund, som får vara hennes lilla valp (och leksak, för hon tvekar inte att kampa lite med sina "valpar" om tillfälle bjuds). Mikros är dock lite mager nuförtiden, sedan Bita slitit av honom svansen och dragit ut (och ätit upp) det mesta av fluffet i honom. Om någon undrar varför Skeltoon ser så välmående ut så beror det på att han har spenderat sommaren i garderoben, på behörigt avstånd från schäferkäftar.
lördag, oktober 28, 2006
Snöstorm
Igår snöade och blåste det ganska ordentligt. Och jag är ju då inte som alla andra, utan tycker att det är alldeles underbart väder. Bussresan hem från Umeå var dock inte så rolig och den tog tid, men så fort jag kom hem klädde jag på mig i ordentliga varma kläder och gick en promenad med Myrrha i snöyran. Hon tyckte också att det var jättehärligt och sprang som en tok när jag släppte lös henne.
Idag är hon dock bara tjurig och envis. I morse släppte jag henne när jag var ute och rastade henne. När hon tyckte att hon var färdig började hon gå hemåt, rakt ut mot Kanalgatan. Jag ropade åt henne att komma men hon stannade bara och glodde på mig. Jag ropade säkert fem gånger utan att hon tog ett steg närmare mig. Då jag förstod att hon inte tänkte lyda sa jag åt henne att sitta istället. Det gjorde hon, men när jag tog två steg i riktning mot henne sprang hon rakt ut på Kanalgatan.
Som tur var kom det inga bilar, men jag röt förstås åt henne att komma. Det gjorde hon förstås inte- jag var ju arg. Istället sprang hon vidare längs Kanalgatan, upp på trottoaren och hem till porten. Och som om jag inte vore arg nog- en gubbe som såg på skällde ut mig för att jag inte var snäll med min hund! Jag var inte särskilt trevlig när jag svarade honom...
I onsdags var det temakväll om freestyle på klubben. Redan när Myrrha var liten sa jag att när hon pensioneras från lydnadstävlandet ska jag börja med freestyle. Och hon kan väl redan tillräckligt med tricks för att vi ska kunna sätta ihop ett program, så det finns väl egentligen inga ursäkter för att inte sätta igång med det.
Idag är hon dock bara tjurig och envis. I morse släppte jag henne när jag var ute och rastade henne. När hon tyckte att hon var färdig började hon gå hemåt, rakt ut mot Kanalgatan. Jag ropade åt henne att komma men hon stannade bara och glodde på mig. Jag ropade säkert fem gånger utan att hon tog ett steg närmare mig. Då jag förstod att hon inte tänkte lyda sa jag åt henne att sitta istället. Det gjorde hon, men när jag tog två steg i riktning mot henne sprang hon rakt ut på Kanalgatan.
Som tur var kom det inga bilar, men jag röt förstås åt henne att komma. Det gjorde hon förstås inte- jag var ju arg. Istället sprang hon vidare längs Kanalgatan, upp på trottoaren och hem till porten. Och som om jag inte vore arg nog- en gubbe som såg på skällde ut mig för att jag inte var snäll med min hund! Jag var inte särskilt trevlig när jag svarade honom...
I onsdags var det temakväll om freestyle på klubben. Redan när Myrrha var liten sa jag att när hon pensioneras från lydnadstävlandet ska jag börja med freestyle. Och hon kan väl redan tillräckligt med tricks för att vi ska kunna sätta ihop ett program, så det finns väl egentligen inga ursäkter för att inte sätta igång med det.
söndag, oktober 22, 2006
Appellkurs
Idag hade vi appellkurs för sista gången den här hösten. Vi kommer dock att fortsätta kursen till våren. Men jag tyckte att det var passande att avsluta säsongen ute i skogen medan det fortfarande går. Nu snöade det i och för sig lite grann, men inte så mycket att det inte gick att spåra. Vi åkte ut till Medle och hittade ett bra ställe att vara på. Myrrha fick dock inte spåra eftersom marken där vi var inte räckte till. Vissa har svårt att gå så korta spår som 300 meter...
Myrrha fick dock vara med när vi fikade och då lyckades hon elda upp lite hår på svansen genom att vifta på den alldeles för nära elden. Sedan fick hon också vara med och demonstrera hur sök går till. Hon var mycket peppad på det och hade inte glömt bort hur man gör trots att vi inte tränat sök sedan förra hösten. Till och med tomslag fungerade bra, även om jag fick ta i lite när jag ropade in henne så att hon inte skulle söka igenom hela rutan på en gång.
Men trots att hon inte fått göra så mycket mer än att ligga i en bil var hon ganska trött när vi kom hem. Hon har legat i Biabädden och snarkat högt. Det har fortsatt att snöa hela dagen, så nu när jag var ute och rastade henne hade det kommit ganska mycket snö. Myrrha var alldeles överlycklig och sprang och skuttade och plöjde med nosen i snön, precis som hon alltid gör när första snön kommer.
Eftersom jag just nu inte har någon kamera så sätter jag istället in en gammal bild på hur hon brukar se ut efter att ha sprungit och plöjt med nosen i snön.
Myrrha fick dock vara med när vi fikade och då lyckades hon elda upp lite hår på svansen genom att vifta på den alldeles för nära elden. Sedan fick hon också vara med och demonstrera hur sök går till. Hon var mycket peppad på det och hade inte glömt bort hur man gör trots att vi inte tränat sök sedan förra hösten. Till och med tomslag fungerade bra, även om jag fick ta i lite när jag ropade in henne så att hon inte skulle söka igenom hela rutan på en gång.
Men trots att hon inte fått göra så mycket mer än att ligga i en bil var hon ganska trött när vi kom hem. Hon har legat i Biabädden och snarkat högt. Det har fortsatt att snöa hela dagen, så nu när jag var ute och rastade henne hade det kommit ganska mycket snö. Myrrha var alldeles överlycklig och sprang och skuttade och plöjde med nosen i snön, precis som hon alltid gör när första snön kommer.
Eftersom jag just nu inte har någon kamera så sätter jag istället in en gammal bild på hur hon brukar se ut efter att ha sprungit och plöjt med nosen i snön.
lördag, oktober 21, 2006
Spårhunden Myrrha
Nu är vi hemma igen efter att ha varit i stugan sedan i fredags eftermiddag. När vi kom upp till stugan var hela gårdsplanen täckt med ett tunt lager snö. Det var inte mycket, men tillräckligt för att göra Myrrha lycklig. Hon skuttade omkring lite på gården och sprang runt huset när vi kom. Inomhus var det också väldig fart på henne- hon skuttar omkring och gnäller och kastar sina leksaker omkring sig. Fast sån blir hon alltid när vi kommer till stugan, inte bara när det har snöat.
Mitt på dagen gick jag en promenad med Myrrha medan Jonas bytte till vinterdäck. När Myrrha och jag kom tillbaka var han "försvunnen", d v s han hade gått ut i skogen och gömt sig så att Myrrha skulle få spåra upp honom. Jag tog på Myrrha sele och lina och hon hittade spåret, som började på gräsmattan, med en gång. Hon spårade ut på legdan med väldig fart och hittade lite blodpudding som han hade lagt ut.
Spåret fortsatte ut i skogen och det var inga problem för Myrrha att följa det. Hon spårade bra hela tiden och med ett tempo som var ovanligt högt för att vara henne. Hon höll sig hela tiden i spåret (jag kunde se hans fotspår) och hon spårade faktiskt ända fram; inte förrän hon var ca en meter ifrån honom upptäckte hon att han satt där. Vanligtvis är spår inte direkt Myrrhas grej, men just idag var hon tydligen väldigt motiverad. Imorgon ska vi ut och spåra med appellkursen och om jag får tid ska jag lägga ett spår åt Myrrha också och se om hon är lika motiverad då.
Mitt på dagen gick jag en promenad med Myrrha medan Jonas bytte till vinterdäck. När Myrrha och jag kom tillbaka var han "försvunnen", d v s han hade gått ut i skogen och gömt sig så att Myrrha skulle få spåra upp honom. Jag tog på Myrrha sele och lina och hon hittade spåret, som började på gräsmattan, med en gång. Hon spårade ut på legdan med väldig fart och hittade lite blodpudding som han hade lagt ut.
Spåret fortsatte ut i skogen och det var inga problem för Myrrha att följa det. Hon spårade bra hela tiden och med ett tempo som var ovanligt högt för att vara henne. Hon höll sig hela tiden i spåret (jag kunde se hans fotspår) och hon spårade faktiskt ända fram; inte förrän hon var ca en meter ifrån honom upptäckte hon att han satt där. Vanligtvis är spår inte direkt Myrrhas grej, men just idag var hon tydligen väldigt motiverad. Imorgon ska vi ut och spåra med appellkursen och om jag får tid ska jag lägga ett spår åt Myrrha också och se om hon är lika motiverad då.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)